Här finns information om de vanligaste sjukdomarna bland ungdomar och hur de bör handläggas. Vid mer specifika frågeställningar rekommenderar vi att ni kontaktar er husläkare.

Undvik smittspridning

För att inte spridda smitta är det viktigt att följa dessa rekommendationer:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och i varmt vatten
  • Nys och hosta i armvecket
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Stanna hemma vid symtom som snuva, hosta och feber!

Om Coronaviruset

Vid symtom och misstänkt smitta

Inkubationstiden för covid-19 är troligen 4-6 dagar men kan i vissa fall vara ända upp till 12 dagar. De vanligaste symptomen är feber, torrhosta, svårighet att andas och det är också vanligt att man tappar luktsinnet.

Vid symtom och misstänkt smitta kontakta 1177 Vårdguiden via telefon. Besök inte någon vårdinrättning utan kontakta alltid 1177 Vårdguiden först. Stanna hemma under sjukdomstiden, om du inte behöver sjukhusvård.

Testa dig själv och få råd: Region Stockholm har tagit fram ett självskattningstest där alla välkomnas att göra en bedömning av sitt hälsoläge och få råd om vad du bör göra. Gå till testet.


Att återuppta träning efter sjukdom

I de flesta fall får unga personer milda symptom som går över på en vecka, men det är viktigt att låta kroppen återhämta sig helt innan träning inleds. Det finns risker med att börja träna för tidigt då den aktive kan få hjärt- och lungproblem. Rådet är därför att vila helt (ingen träning) i minst 10 dagar från att symptomen har upphört. Därefter kan träningen stegras försiktigt under kommande veckor.

Läs mer på Folkhälsomyndigheten. Och hur du kan “Träna säkert”(covid19)

Läs även gärna Riksidrottsförbundets avdelning Idrottspsykologi – prestation och hälsa – råd i Corona tider.

Förkylning

När du är förkyld, dvs har snuva, ont i halsen och hosta men ingen feber kan du träna som vanligt om din puls inte är påverkad. Tänk på att dricka ordentligt och avbryta aktiviteten när du blir trött. Det är inte farligt att träna med förkylning i kroppen men du orkar oftast inte lika mycket som vanligt. Om din infektion ger feber över 38 grader på morgonen eller i vila eller om din vilopuls går upp med mer än 20 % då får du inte träna för då har du en allvarlig infektion i kroppen.

Lär dig vad din vilopuls är när du är frisk så är det lätt att se om du är påverkad eller inte. Har du en bakteriell infektion som av doktor behandlas med antibiotika får du inte träna första dagarna då kroppen behöver vila. När du är feberfri och pulsen är normaliserad kan du träna som vanligt trots att du kanske ska stå kvar på antibiotika ytterligare några dagar.

Hur och när mäter jag min vilopuls?

Du mäter din vilopuls direkt på morgonen när du vaknar. Gör det gärna några dagar i rad för att se att du får samma resultat. Du mäter enkelt genom att med pek- eller långfinger räkna dina pulsslag på handleden i 15 sekunder och multiplicera sedan antalet slag med 4, då får du fram din vilopuls! Har du en pulsklocka kan du titta på den – busenkelt!

Astma och allergi

Viktigt att du medicinerar så att du inte har några besvär vid ansträngning. Tänk på att olika miljöer och olika årstider ger olika besvär. Gå igenom noggrant med din doktor så att du har rätt medicinering. Hostar du eller blir andfådd i samband med ansträngning då behöver du förbättra din medicinering så att du kan träna som vanligt. Samma sak gäller i samband med pollenallergi t ex. Mycket viktigt att du som astmatiker inte tränar när det är för kallt ute!

Blåskatarr

Blåskatarr är en vanlig sjukdom som framför allt drabbar tjejer. När du får urinvägsinfektion är du opåverkad i övrigt och äter upp din antibiotika men kan träna precis som vanligt.

ADHD

ADHD är ett vanligt tillstånd som oftast behandlas med mediciner, de flesta av dessa mediciner är dopingklassade och när du tränar och elit-tävlar behöver du söka dispens för detta. Nästan aldrig aktuellt förrän du fyllt 16 år. Dock bra att veta inför framtiden. Inga problem att träna med ADHD eller liknande tillstånd förstås.

Plötslig hjärtdöd

Inget som barn och ungdomar behöver tänka på då det aldrig inträffar hos friska individer.

Hjärtscreening; Inom friidrotten rekommenderas att elitaktiva genomgår medicinsk hälsokontroll av hjärtat med tanke på den extremt tuffa belastningen som elitidrott innebär.  Notera att ekg-bedömning bör göras av idrottsmedicinskt utbildad och van läkare. Ett första test görs i 18-20-års ålder som sedan upprepas i 25-30-års ålder.

Hjärtscreening av friska barn behövs inte, ej heller av aktiva motionärer utan besvär.

Diabetes

Som diabetiker är det mycket viktigt att du tränar, lika viktigt att träna som att äta men precis som kosten så måste du balansera din träning i relation till din medicinering. Här är det viktigt att du får noggrann genomgång av din diabetesläkare och diabetessköterska så du vet hur du ska dosera din medicin (oftast insulin) i relation till träningsintensiteten. Du mår bättre när du är vältränad!

Ätstörning

Viktigt att du balanserar kosten så att du äter mycket med tanke på att du dels tränar ofta och dels ska växa. Förutsättning för att du ska kunna bli starkare i musklerna och få bättre kondition är att du äter minst lika mycket energi som du förbrukar. Om du håller igen på maten för att ex gå ner i vikt under uppväxten så är detta mycket farligt. Minskar du matintaget och fortsätter träna så bryter du ner muskler och skelett, du bryter ner hela kroppen och du mår mycket sämre. Tänk på att du äter mycket eftersom du tränar! Prata gärna med din tränare om du märker att någon kompis låter bli att äta för att gå ner i vikt och samtidigt tränar, detta är ingen bra kombination.

Märker du att du går ner i vikt när du tränar då bör du söka hjälp för då har du säkert ätit för lite mat i relation till din träning.

Hit vänder du dig vid ätstörning eller misstänkt ätstörning:

www.friskfri.se  Riksföreningen mot ätstörningar

www.umo.se

Tjejzonen – ätstörning

1177.se