• Hoppa till huvudinnehåll
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
Frisk.friidrottFrisk Friidrott

Frisk.friidrott

Medicin och hälsa inom friidrotten

  • Aktuellt
  • Idrottare
    • Barn och ungdom
    • Kvinnliga friidrottaren
    • Parafriidrott
    • Elitfriidrott – prestationscenter
    • Gång
    • Veteranfriidrott
    • Antidoping
  • Fakta och information
    • Träningslära och träningsplanering
    • Träning kring Pubertet
    • Kost & Sömn (Återhämtning)
    • Undvika skador och ohälsa
    • Om smärta och skador
    • Vanliga skador inom friidrott
    • Sjukdomar
    • Om Rehabilitering
    • Mental Hälsa
    • Akut omhändertagande
    • Trygg idrott
  • #lärdigmer
    • Studieplaner ungdom
    • Webbföreläsningar
    • Filmer
    • Poddar
    • Länkar
  • Om Frisk friidrott
    • Medarbetare
    • Kontakt
  • English

#lärdigmer

Vi lär oss kontinuerligt under hela livet och det kan ske på olika sätt. Den utbildningsform som vi kanske är mest vana vid är den som sker i skolan, i ett klassrum under ledning av en lärare, den formen av utbildning kallas formell. Informellt lärande är när vi tar ett eget initiativ för att lära oss om det som vi är nyfikna på inom ett område, ex något intresse, och det lärande sker vanligen på egen hand.

Icke-formellt lärande sker organiserat och är strukturerat men sker utanför skolan. Inom idrotten är lärandet ofta icke-formellt med ett mål som ex att förbättra en viss teknik eller lära sig en taktik. Att träna friidrott innebär, utöver att lära sig exempelvis tekniken i att stöta kula, även att lära sig att förstå vad som händer i kroppen när vi växer, vid träning, varför det är viktigt att sova etc.

Syftet med #lärdigmer är att ge förslag på ämnen att prata om och reflektera över som är relaterade till att träna friidrott. Det kan göras i träningsgruppen, föräldrar och barn och/eller på egen hand, dvs det är en form av icke-formellt lärande.

Målet med #lärdigmer är att initiera och öka kunskap om vad som krävs för att utvecklas som idrottare.

Studieplaner
Mer information & tips om utbildning

Skrift av:

Jenny Jacobsson, legitimerad sjukgymnast, postdoktor vid Linköpings Universitet och Per-Olof Hansson, universitetslektor Linköpings Universitet.

Referenser och läs mer:

Holt, NL (Editor). Positive Youth Development through sport. Routledge. 2016.

Schugurensky, D. (2006). “This is our school of citizenship”. Informal learning in local democracy. In Z, Bekerman, N. C, Burbules & D, Silberman-Keller (Eds.), Learning in places. The informal education reader (pp. 163-182). New York: Peter Lang.

Sidebar

#Lärdigmer

  • Startsida #lärdigmer
    • Studieplaner ungdom
      • Studieplan – smärtskattning
      • Studieplan – återhämtning
      • Studieplan – överbelastningsskador
      • Studieplan – träningsplanering
      • Studieplan – akut omhändertagande
  • Webbföreläsningar
  • Filmer
  • Poddar
  • Länkar

Var informationen på den här sidan användbar för dig?

Ja
Nej

Redaktion

Frisk friidrott är Svensk Friidrotts informationssida om hälsa inom friidrott.

Redaktör: Jenny Jacobsson, legitimerad sjukgymnast och medicinsk koordinator Svensk Friidrott. Docent i Folkhälsovetenskap, inriktning hälsa inom idrott. Forskar på skador inom friidrott och hur dessa kan förebyggas.

Informationen på denna webbplats bör inte användas som ersättning för läkarvård och råd från din läkare. Det kan finnas variationer i behandling som din läkare kan rekommendera baserade på enskilda fakta och omständigheter!

SWE | ENG

Kontaktadress

Svenska Friidrottsförbundet
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Tel: 010-476 53 30 vxl
Fax: 08-724 68 61

info@friidrott.se
www.friidrott.se

Integritetspolicy
Cookies

Sociala media

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

@friskfriidrott
#friskfriidrott

@svenskfriidrott
#svenskfriidrott

Copyright © 2025 · Frisk.friidrott · Alla rättigheter reserverade.