Menscykeln och träning

De hormonella växlingar som finns hos tjejer påverkar träningsbarheten hos alla – mer eller mindre. En del påverkas knappt någonting medan en del påverkas väldigt mycket.

  • Hos de flesta försämras, både koordination och psykiska prestationsförmågan en eller två dagar innan mens och första mensdagen, varför det då är det lämpligt med återhämtningsvila eller enklare träningspass. Då bör inte träning som innebär krav på koordination och precision bedrivas.
  • Perioden från mensstart till ägglossning, det vill säga de första två veckorna under menscykeln, innebär höga östrogennivåer och mycket god respons från kroppen på träning. Under perioden där mensen precis har upphört och fram till ägglossningen är det mycket lämpligt med explosiva träningsmoment, tuffa träningar både konditionsmässigt och styrkemässigt då detta ger väldigt bra resultat både vad gäller muskulär styrka, uthållighet och kondition.
  • Under ägglossningen ligger testosteronnivåerna som högst och då är det mycket lämpligt med styrketräning.
  • Mellan ägglossning och innan mens är det mer lämpligt med längre duration på passen, det vill säga konditionsträning.

Generellt är det betydelsefullt att tjejer (och killar!) tränar mycket koordination och styrka för att minska skaderisken. Barn och ungdomar har generellt en högre risk för överbelastningsskador och speciellt gäller detta tjejer med PMS-problematik eller tjejer som vet att de är känsliga en eller två dagar före mens och första mensdagen. Då är det viktigt att dels lägga in återhämtningspass under denna period och dels att generellt träna i övrigt. Detta för att undvika skador.

Mer om den kvinnliga idrottaren, läs Internationella Olympiska kommitténs skrift The Female Athlete_Mountjoy.pdf

Skrift av: Sverker Nilsson och Jenny Jacobsson

Referenser och läs mer:

Behrooz A. Akbarnia, Muharrem Yazici, George H. Thompson, editors. The Growing Spine: Management of Spinal Disorders in Young Children. Heidelberg ; New York : Springer. 2016.

Handbook of Sports Medicine and Science: The Female Athlete. Editor: Margo L. Mountjoy MD, © 2015 International Olympic Committee. Print ISBN:9781118862193. 2015. The Female Athlete_Mountjoy.pdf

Peterson L, Renström P. Skador inom idrotten: prevention, behandling och rehabilitering. Columbus förlag. 2017.

Rfsu.se

Svensk Friidrott. Grundträning I friidrott 10-14 år. SISU idrottsböcker. 2013.

Thomeé R, Swärd L, Karlsson J. Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. SISU Idrottsböcker. 2011.

Wikström-Frisén L, Nordström A. Kvinnor och träning. SISU Idrottsböcker. 2017.